Co zrobić, jeśli wynajęty samochód ulegnie szkodzie?

Niestety, wynajmowane pojazdy nie są chronione przed wypadkami drogowymi lub innymi nieszczęśliwymi zdarzeniami. To naturalnie prowadzi do pytania, jak postępować w przypadku uszkodzenia wypożyczonego samochodu. Ważne jest, aby być przygotowanym na wszystkie możliwe scenariusze. Pokażemy Ci, jak radzić sobie w takich sytuacjach.

Po wypadku samochodowym należy natychmiast skontaktować się z mechanikiem.

Mamy nadzieję, że nie będziesz mieć żadnych nieprzyjemnych doświadczeń podczas korzystania z wypożyczonego samochodu. Zawsze powinieneś być przygotowany na najgorsze. Co należy zrobić w razie wypadku lub innego uszkodzenia?

Wynajęty samochód i kolizja drogowa

Priorytetem jest bezpieczeństwo i życie wszystkich osób uczestniczących w kolizji. Poważne incydenty mogą wymagać udzielenia pierwszej pomocy potrzebującym lub sprowadzenia pomocy medycznej. Jeśli nie ma zagrożenia dla zdrowia lub życia pasażerów, kierowca musi zapewnić bezpieczeństwo osobom znajdującym się w pobliżu. Dobrym pomysłem jest, jeśli to możliwe, usunięcie uszkodzonych samochodów z drogi, aby uniknąć blokowania ruchu.

Podobnie ważne jest ustalenie, czy samochody biorące udział w kolizji są niebezpieczne. Na przykład w przypadku wycieków paliwa ponowne uruchomienie samochodu może spowodować zapłon, co pogorszy sytuację. Usuwanie i utylizację pojazdów najlepiej pozostawić odpowiednim służbom.

Kierowca powinien poinformować policję o zdarzeniu, gdy już zapewni bezpieczeństwo osobom znajdującym się w pobliżu. Co do zasady funkcjonariusze ustalają przebieg zdarzeń i dokumentują je. Ich działania są podstawą do późniejszej dokumentacji ubezpieczeniowej. Pamiętaj, aby skontaktować się również z wypożyczalnią. W takich sytuacjach pracownicy przekażą instrukcje, dzięki którym uszkodzony pojazd będzie mógł trafić we właściwe miejsce, a kierowca otrzyma samochód zastępczy.

Inne uszkodzenia wypożyczonego samochodu

Jeśli zauważysz jakiekolwiek inne uszkodzenia, natychmiast skontaktuj się z wypożyczalnią. Pomoże to szybko i skutecznie rozwiązać problem. Nie każda usterka wymaga zwrotu pojazdu. Użytkownik nie jest zobowiązany do zwrotu pojazdu do końca okresu wynajmu, jeśli uszkodzenie nie wpływa na bezpieczeństwo pojazdu.

wypadek samochodowy

Kto ponosi odpowiedzialność finansową za szkodę?

Zależy to od kilku czynników. Przyjrzyjmy się następującemu scenariuszowi. Kierowca jednego samochodu został uznany przez specjalistów za niewinnego. W takim przypadku koszty naprawy są pokrywane z ubezpieczenia OC. Jest to podstawowe ubezpieczenie, które muszą posiadać wszystkie samochody.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy winnym zostanie uznana osoba, która prowadziła wypożyczony samochód. W takim przypadku koszty są nieuniknione. Istnieje sposób, aby zapobiec takiemu scenariuszowi.

Zniesienie udziału własnego w przypadku uszkodzenia pojazdu

Zniesienie udziału własnego znosi odpowiedzialność finansową za uszkodzenia pojazdu spowodowane wypadkiem, zdarzeniem drogowym lub innym wypadkiem. Mogą one zabezpieczyć się przed kosztami wypadków na drodze.

Zniesienie odpowiedzialności finansowej za każdą ewentualną szkodę nie oznacza oczywiście usunięcia z uczestnictwa w wypadku. Istnieją pewne wyjątki, takie jak uszkodzenia wnętrza lub użycie niewłaściwego paliwa. W takich sytuacjach koszty naprawy ponosi wynajmujący. 

Powinieneś również pamiętać, że niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zrezygnować z udziału własnego, czy nie, wydruk szkody musi zostać dostarczony w ciągu 48 godzin od zdarzenia. Ta sama formalność musi być przestrzegana w przypadku wszelkich innych poważnych szkód. Fakt, że wypełniłeś powyższy druk, nie czyni Cię odpowiedzialnym finansowo. Jest to tylko formalność, która pozwala nam udokumentować wszelkie szkody.

Co w praktyce oznacza brak zrzeczenia się udziału własnego?

Klient wypożyczalni podejmuje ryzyko, jeśli udział własny nie zostanie zniesiony. Jeśli jest winny kolizji, ponosi odpowiedzialność finansową. Zniesienie udziału własnego chroni w przypadku szkód spowodowanych użytkowaniem pojazdu. Jeśli klient nie posiada tego typu ubezpieczenia, a pracownicy wypożyczalni stwierdzą, że doszło do nadmiernego zużycia, za naprawę zapłaci wynajmujący.